Dieta dr Beck czyli Myślenie wyszczuplające: Jak myślą osoby szczupłe, a jak myślisz Ty?

[ Judith S. Beck “Myślenie wyszczuplające. Dieta Dr Beck”, wyd. WAB 2009 ]

 

Myślenie wyszczuplające

Czy wiesz, dlaczego nie możesz schudnąć albo utrzymać stałej wagi? Na pewno znasz osoby, dla których jedzenie nie jest takim problemem jak dla ciebie. Czy się od nich w jakiś sposób różnisz? Pewnie tak, ale niekoniecznie pod tym względem.

Zasta­nów się nad następującymi kwestiami:

∅ Czy sięgasz czasami po jedzenie nawet wtedy, gdy nie odczu­wasz głodu? Inaczej mówiąc: czy potrafisz odróżnić głód od zwykłej ochoty na coś?

∅ Czy czasami martwisz się, że nieprędko nadarzy ci się okazja, by coś zjeść? Czy miewasz myśli w rodzaju: „Co będzie, jeśli zgłodnieję?”

 Czy czasami jesz więcej, niż wymaga tego zaspokojenie głodu?

 Czy zwodzisz siebie w sprawach jedzenia? To znaczy: czy mó­wisz sobie, że nic się nie stanie, jeżeli zjesz niewielki kęs cze­goś, czego nie powinnaś jeść?

 Czy jesz, żeby poprawić sobie nastrój?

∅ Czy zarzucasz stosowanie diety, jeśli ważysz więcej?

∅ Czy czasami jesz, bo uważasz, że to niesprawiedliwe, że nie możesz jeść tak jak inni?

∅ Czy przestajesz przestrzegać zasad diety, gdy tylko stracisz na wadze?

Jeżeli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś: „Tak”, to znaczy, że masz…

CECHY, KTÓRE MOGĄ CI UTRUDNIAĆ STOSOWANIE DIETY

Cecha 1
Mylisz głód z ochotą na coś

nothungry

♥ Szczupłe osoby oczywiście łatwiej odróżniają uczucie praw­dziwego głodu, kiedy żołądek jest pusty, od zwykłej ochoty na jedzenie, kiedy żołądek nie jest pusty.
Osoby szczupłe mówią sobie: “Wiem, że chciałbym to zjeść… Ale przecież niedawno jadłem… nie zjem tego”. Ty natomiast praw­dopodobnie uważasz każdą chęć zjedzenia czegoś za przejaw głodu. Może sądzisz, że powinno się jeść zawsze, gdy czuje się pustkę w żołądku lub gdy poczuje się chęć na jedzenie.

⇒ Dieta dr Beck
Aby myśleć jak osoba szczupła, musisz się nauczyć odróżniać głód od ochoty na coś. Jest to rzecz niezbędna, by móc podejmo­wać słuszne decyzje co do tego, kiedy jeść, a kiedy nie jest to wskazane. Osiągniesz to, zwracając uwagę na uczucie w żołądku przed spożyciem posiłku i po nim. Będziesz też przeprowadzać takie eksperymenty, jak doprowadzenie się do stanu prawdziwe­go głodu, by się przekonać, jak się go odczuwa.

 

 

Cecha 2
Z trudem znosisz głód i zachcianki

hungry

♥ Większość szczupłych osób odczuwa głód i czasami zachcianki, ale tego nie rozpamiętuje. Te osoby w ogóle nieczęsto myślą o jedzeniu. Uważają, że zawsze zdołają czymś zaspokoić głód albo mu się oprzeć, gdy sytuacja będzie tego wymagać. Zwykle nie mają także kłopotu z doczekaniem do następnego posiłku.

Kiedy ty czujesz głód lub zachciankę, prawdopodobnie nieustannie myślisz o tych odczuciach. Może martwisz się, że kolejna okazja nieprędko się nadarzy. I chyba nawet nie możesz odpędzić od siebie tych myśli. Być może przesadzasz, myśląc o tym, jak dojmujące i długotrwałe będzie uczucie głodu. A może próbując się pozbyć tych myśli, sięgasz w końcu po jedzenie. Niektórzy odchudzający się ludzie odbierają głód i zachcianki niemal jak stan alarmowy: „Muszę natychmiast coś zjeść!”

⇒ Dieta dr Beck
Ten program pomoże Ci odkryć, że głód i zachcianki wcale nie są stanem alarmowym, i nauczyć się, jak sobie z nimi radzić. Czytając te słowa, myślisz pewnie: “Wiem, że nie muszę jeść, gdy odczuwam głód lub mam ochotę na jedzenie… Ja c h c ę jeść”.
Prawdopodobnie znasz opowieści o napadach głodu i wiesz, że ludzie mogą długo wytrwać bez jedzenia. Jeżeli kiedykolwiek zdarzyło Ci się stosować post ze względów religijnych czy medycznych, wiesz z doświadczenia, że głód na przemian wzmaga się i słabnie. Ale w chwili, gdy czujesz głód lub zachciankę, raczej nie myślisz racjonalnie. Może sądzisz, że musisz natychmiast je zaspokoić. (…)
Jeżeli chcesz myśleć jak osoba szczupła, musisz się nauczyć odróżniać głód od ochoty na coś. Nauczysz się, jak reagować na głos, który próbuje cię przeko­nać: „Musisz natychmiast coś zjeść!”. Poznasz i opanujesz wiele technik skupiania uwagi na czymś innym, aby głód i zachcianki straciły moc. Nauczysz się, jak sobie powiedzieć: Chwilowo odczuwam głód lub Odczuwam chwilową zachciankę… Nie mu­szę zwracać na to uwagi… mogę zająć się czymś innym… Nie muszę natychmiast jeść, aby uwolnić się od tego uczucia… Za kilka minut będę się cieszyć, że udało mi się powstrzymać od jedzenia”.

 

Cecha 3
Lubisz uczucie sytości

somuchfood

♥ Osoby szczupłe zwykle jedzą do chwili zaspokojenia głodu. Nie czują się dobrze, kiedy zjedzą tak dużo, że energiczny spacer po posiłku sprawia im trudność. Nawet gdy na talerzu pozostaje smaczne jedzenie, nie chcą jeść więcej. Nie czują przymusu opróżnienia talerza. Ty natomiast chyba nie czujesz się najlepiej, gdy przestajesz jeść w tym momencie.
♦ Są trzy prawdopodobne przyczyny takiego stanu rzeczy:
1. Martwisz się, że będziesz odczuwać głód przed kolejnym posił­kiem
2. Masz poczucie krzywdy, gdy nie jesz tyle, ile chcesz,
3. Masz zwyczaj zjadania większych ilości, niż wymagają tego względy zdrowotne. Być może poziom zapełnienia żołądka po obfitym posiłku uważasz za normalny, podczas gdy w istocie jest to już poziom przejedzenia.

Zauważyłam to zjawisko niedawno, kiedy jadłam obiad u ko­legi. Było nas dziesięcioro. Chociaż zwykle nie zwracam uwagi na to, co ludzie jedzą, tego wieczoru postanowiłam ich obserwować. Oto rezultaty moich obserwacji: dwie osoby (kobiety) jadły niewiele. Trzej mężczyźni (wszyscy o przeciętnej wadze) jedli nieco więcej niż my. Pozostała piątka (wszyscy z nadwagą) jadła dużo więcej niż cała reszta.
Osoby, które jadły niewiele, zrezygnowały z przystawek i kilku dodatków do głównego dania, a zjadły część pierwszego dania, warzywa i ryż.
Ci, którzy jedli nieco więcej, zjedli trochę przystawek i większość tego, co znajdowało się na ich talerzach.
Jedzący najwięcej zjedli sporo przystawek, dodatków i prawie wszystko swoich talerzy. Myślę, że nie byli już głodni, ale poprosili o dokładkę. Poza tym zjedli dużo większe porcje deseru.

Dlaczego jedli więcej niż potrzeba do zaspokojenia głodu? Sądzę, że dlatego, iż myśleli:
– To takie smaczne. Nie chcę przestać jeść.
– To wyjątkowa okazja, więc mogę zaszaleć.
– Chcę pokazać gospodyni, że doceniam jej wysiłki.
– Nie potrafię się oprzeć tak wspaniałym daniom.
Prawdopodobnie jedli zbyt dużo, gdyż chcieli pod koniec posiłku mieć uczucie sytości.

⇒ Dieta dr Beck
Ten program uczy, jak zmienić nastawienie psychiczne, aby czuć się dobrze, będąc względnie sytym. Wymaga to pewnego treningu, ale dzięki niemu wstając od stołu, zaczniesz sobie mówić: “Cieszę się, że się nie przejadłam”.

 

 

Cecha 4
Zwodzisz siebie, jeśli chodzi o ilość spożywanego jedzenia

fries

♥ Osoby szczupłe zwykle mają dobre wyczucie tego, ile zjadły. Nie przejadają się często, a kiedy już to robią, automatycznie przy następnym posiłku jedzą mniej. Natomiast ci, którzy się odchudzają, często oszukują samych siebie w kwestii tego, ile naprawdę jedzą. Zdarza się, że świado­mie nie zauważają, co jedzą, aby sobie nie pogarszać samopoczu­cia. Na przykład zjadasz lody, stojąc przy zamrażarce, lub całą paczkę chipsów, oglądając telewizję. To tak, jakby część ciebie wierzyła, że: “To nic takiego, jeżeli robię to nie w pełni świadomie”.

Być może wmawiasz sobie, że to, co jesz, nie ma większego znaczenia, że kalorie się nie liczą, jeśli wyjadasz tylko okruchy z torebki po ciastkach, zlizujesz polewę do tortu z noża czy zja­dasz odłamany kawałek precla. Może usprawiedliwiasz takie pod­jadanie tym, że musisz zjeść resztki, żeby się nie zmarnowały, albo że jesteś na urlopie. A może twoją wymówką jest to, że mu­sisz coś zjeść, bo jest za darmo albo ktoś cię do tego namawia. Możesz oszukiwać siebie na wiele sposobów. Być może zje­dzenie czegoś zabronionego staje się też dobrym pretekstem do tego, by jeść dalej. Może mówisz sobie: “Skoro już i tak zasady diety zostały naruszone, to mogę teraz je łamać do wieczora”. Jesz więc dalej, obiecując sobie, że jutro zaczniesz dietę od nowa.

⇒ Dieta dr Beck
Taki sposób myślenia zapewne wydaje Ci się pozbawiony sensu. A jednak myśli sabotujące nie pozwalają Ci racjonalnie myśleć. Rozpoznawanie tych myśli i reagowanie na nie w odpowiedni sposób jest zasadniczym elementem tego programu. Umiejętność tę będziesz ćwiczyła codziennie.

 

 

Cecha 5
Jedzeniem poprawiasz sobie nastrój

addicted

♥ Kiedy szczupłe osoby mają problemy emocjonalne, nie szukają zapomnienia czy ukojenia w jedzeniu. To im po prostu nie przychodzi do głowy. W takich wypadkach raczej tracą chęć do jedzenia.
Ty w podobnych sytuacjach zapewne natychmiast sięgasz po coś do jedzenia. (…) Problem polega na tym, że ten dobry nastrój – wywołany np. zjedzeniem czekolady – szybko mija. Co się dzieje, gdy przestajesz jeść? Powód Twojego zdenerwowania nie zniknął. Obwiniasz się, tracisz wiarę w siebie i czujesz się jeszcze gorzej niż przedtem.

⇒ Dieta dr Beck
Dieta dr Beck uczy, jak się uspokoić w inny sposób: zaleca techniki relaksacyjne, przeciwstawianie się myślom sabotującym, a przede wszystkim rozwiązywanie problemów, które są źródłem negatywnych emocji.

 

 

Cecha 6
Kiedy tyjesz, tracisz wiarę w siebie

fat_cry

♥ Kiedy osoby szczupłe przybierają na wadze, zwykle nie traktują tego jak wielkiego nieszczęścia. Stwierdzają, że w najbliższym czasie będą zwracać większą uwagę na to, co jedzą, albo zwiększą aktywność fizyczną. Są przekonane, że w niedługim czasie wrócą do poprzedniej wagi.
Z Tobą prawdopodobnie jest inaczej. Jakie myśli przebiegają Ci przez głowę, kiedy widzisz na wadze wskazanie wyższe niż to, którego się spodziewałaś? Pewnie myślisz: “Nie wierzę! To straszne! Nigdy nie schudnę!”
Szczupli wierzą w swoją zdolność do podejmowania słusznych decyzji dotyczących tego – co, kiedy i ile zjeść – oraz do ich wprowadzania w życie. Nawet gdy jedzą więcej niż zazwyczaj, na przykład na przyjęciu, są przekonani, że później bez trudu wrócą do właściwego sposobu odżywiania się. Ty pewnie stale miewasz myśli sabotujące, które naruszają twoją pewność siebie. Kiedy się przejadasz, myślisz, że już nigdy nie schudniesz.

⇒ Dieta dr Beck
Ten program uczy wielu technik przeciwdziałających przejadaniu się. Również ważne jest to, że pokazuje, jak można się uczyć na własnych błędach i w możliwie najkrótszym czasie powrócić do przestrzegania diety. Kiedy tak postępujemy, nasza wiara w siebie wzrasta i wiemy, że po drobnych potknięciach możemy natychmiast wrócić do kontrolowania jedzenia i wagi.

 

 

 

Cecha 7
Skupiasz się na tym, co uważasz za krzywdzące

not_fair

Czy dziwi Cie, że osoby szczupłe na ogół w jakimś stopniu ograniczają jedzenie? Być może starają się utrzymać wagę lub zachować zdrowie – albo jedno i drugie. Jedzą więc czasem mniejsze porcje niż by chciały i wybierają zdrowsze produkty, choć wolałyby zjeść coś innego. Przyjmują te ograniczenia bez oporu. Po prostu nie myślą o tym zbyt wiele.
Ty natomiast prawdopodobnie często masz poczucie krzywdy. Masz pretensję o to, że inni mogą jeść wszystko, a Ty nie. Spójrz prawdzie w oczy! Nie dość, że nie widzisz, jak bardzo inni się ograniczają, to jeszcze skupiasz się na własnym poczuciu krzywdy. Być może w przeszłości takie myślenie doprowadziło Cię już do przerwania diety albo nawet całkowitego jej zarzucenia.

⇒ Dieta dr Beck
Wiele osób, z którymi pracowałam, miało silne poczucie niesprawiedliwości z związku ze stosowaniem diety. (…) Natomiast okazuje się, że większość szczupłych osób (przede wszystkim kobiet) zachowuje sylwetkę dzięki temu, że bardzo uważają na to, co jedzą. Często mówią, że wcale nad tym nie pracują, ale nie do końca jest to prawda. Co nie znaczy, że kłamią. Po prostu ludzie ci są tak przyzwyczajeni do takiego sposobu jedzenia, że uważają to za normalne. Jedzenie niewielkich porcji niskokalorycznych pokarmów jest dla nich zachowaniem w pełni naturalnym. Tuczące pożywienie jest z ich menu albo całkowicie wykluczone, albo – częściej – spożywają je przy wyjątkowych okazjach.
Jest rzeczą naturalną, że przyglądamy się innym ludziom i porównujemy to, co jedzą, z tym, co my jemy – chociaż to w niczym nie pomaga. Dieta Beck uczy, jak godzić się z ograniczeniami i cieszyć z odchudzania.

 

 

Cecha 8
Przestajesz przestrzegać diety, gdy stracisz na wadze

salad

Istnieje ogromna różnica między tymi, którzy stracili na wadze i utrzymują sylwetkę wiele lat, a tymi, którzy nieustannie się odchudzają i znów tyją. Ci, którym udaje się utrzymywać pożądaną wagę, zawdzięczają to zmianie mentalności w kwestii jedzenia. Jeżeli po schudnięciu wrócisz do dawnych nawyków żywieniowych, na pewno wrócisz także do dawnej wagi.

⇒ Dieta dr Beck
Tym razem nauczysz się technik terapii kognitywnej, które będziesz stosować do końca życia. Nauczysz się, jak planować posiłki (…), dawać odpór zachciankom, nie szukać pocieszenia w jedzeniu. Opanujesz podstawy radzenia sobie z myślami sabotującymi które mogłyby Cię doprowadzić do podjadania, zniechęcenia i rezygnacji z diety. Nauczysz się pobudzać i wzmacniać własną motywację do wykorzystywania tych umiejętności w przyszłości.

 

 

 

 

[ Judith S. Beck “Myślenie wyszczuplające. Dieta Dr Beck”, wyd. WAB 2009 ]

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:
 DIETA DR BECK:   Wprowadzenie do terapii kognitywnej w odchudzaniu (klik!)
DIETA DR BECK:   Co właściwie sprawia, że jesz? (klik!)
DIETA DR BECK:   Jak ją stosować?
DIETA DR BECK:   Sześciotygodniowy program „Dieta dr Beck” – dzień po dniu w wykonaniu Zazie  (klik!)

oraz inne notki o odchudzaniu!

 

zazie.com.pl/odchudzanie/

odchudzanie_banner

 

Przepraszam. Wybacz mi. Kocham Cię. Dziękuję.
2

6 myśli na temat “Dieta dr Beck czyli Myślenie wyszczuplające: Jak myślą osoby szczupłe, a jak myślisz Ty?

  1. Tak a propos 3 to ja mam akurat nieco inne obserwacje. Zauwazylam ze czesto osoby grube albo nic nie jedza przy innych albo zamawiaja jakies daniw niby dietetyczne.
    A poza tym to wszystko prawda :). A co do uczucia nie fair to wielu osobom postronnym moze sie wydawac xe jem b duzo i nie tyje bo pozwalam sobie na wiecej w weekendy a potem przez caly tydzień bardzo uwazam na to co jem

Dodaj komentarz